Mina sponsorer

Affiliator Affiliateprogram
PriceRunner - Kolla hos oss innan du handlar


Viva España! - the behandling

Hej hopp! Nu tar jag mig äntligen tid och kraft att skriva nästa inlägg om CFS, Centro Forestal Sueco. Tiden har nästan gått ut då det bara är tre dagar kvar men jag ska ändå berätta om anläggningen och behandlingen.


Välkommen till Centro Forestal Sueco! Glöm inte torka er om fötterna...

 
Här har vi Receptionen. Där finns det trevlig personal som gärna prackar på dig/säljer vatten, godis och glass till dig samt upplyser dig om saker man kan åka på. Rundturer i Marbella, Gibraltar, Marocco (ja, Spanien ligger inte långt ifrån Afrika) och små orter på sydkusten med stort kulturelt värde. Jag har inte åkt på en enda sådan, vilket jag ångrar lite men ekonomin tillät inte det ändå. På den andra bilden ser vi en gräsmatta med en minigolf-bana och långt upp för backen ser man små hus, casitor. Casa betyder hus på spanska, casita litet hus. Rätt logiskt, egentligen. Dom har två eller flera sovrum, vilket inte min lägenhet har.

    
Vi tar en liten svängom, vettja! Tidigare har ni sett Restaurangen, mitt rum, Receptionen och casitorna. Detta ligger på ena halvan av området som är avdelat med en väg. På den andra halvan finns själva behandlingslokalerna. Man får gå över vägen som är kantad av murar på var sida så det är som upplagt att man ska bli påkörd men vi har alla klarat oss. Jag minns inte hundra vad "Torres de rio verde", nånting med gröna floden.

Tegelbyggnaden är ett gammalt vattentorn som gjorts om till bostad. Vet dock inte vem som bor där, inte är det vi kursdeltagare iaf.

Det vita huset är Villan. Där har vi haft teorilektioner om kost och varför träning är bra för dig.

Utanför ligger en groddamm med både grodor och fisk. Grodorna är redigt skygga så dom hann jag aldrig se.

På baksidan finns en liten pool, den har jag fortfarande inte badat i och kommer inte göra det heller. Bor ju två steg ifrån den större poolen, liksom.

    
Så går vi vidare och kommer till behandlingsfaciliteterna. Först har vi Rehab-huset. Där inne finns det en varmvatten-bassäng, gym och en större sal där vi gjort bl.a. "Balans i rörelse". Finns också sjukgymnasternas rum där och givetvis omklädningsrum. På övervåningen håller sjuksköterskan Tarja till samt andra som behöver ett kontor.

Brevid Rehab ligger Mandarinen. Där hålls arbetsterapi/handträning. Man börjar med att doppa händerna i varm paraffin och lindar in dom i papper, plastpåsar och "grytvantar". Det värmer upp händerna och dom blir mer rörliga. Sen gör man övningar för att mjuka upp händerna och ökar rörligheten. Riktigt bra grejer!

Tredje bilden är Rehab och Mandarinen. På baksidan av byggnaderna finns det en stor gräsmatta där vi har gympa på fredagar. Antingen vanlig eller sittande gympa. Riktigt svettigt när solen ligger på.

Uppför backen ligger Basketplanen. Där kan man spela basket och tennis och lite annat också...men jag har aldrig varit där. Sittgympa utövades även här.

På väg ut från området kommer vi till samma mur som vi gick igenom på väg in. Observera den lätt lustiga häcken.

Jag ska försöka lägga upp en karta på området men det får bli först när jag kommer hem. Jag glömde scannern i mina andra byxor...

Jag tycker att all behandling har varit bra. Har kört på riktigt flitigt på vattengympan och i gymmet och tycker att jag borde ha bättre värden än när jag kom hit. Högertummen är fortfarande lite stel men jag får fortsätta med handträningen när jag kommer hem, kanske t.o.m. på sjukhuset. Vore nog en smart idé, faktiskt. På gymmet har jag dubblat vikterna mot när jag började även om jag började relativt lågt. Gymma måste jag fortsätta med också, det är ju rätt skönt att slita runt på lite skrot. Kanske skulle slå följe med min gode vän Anders, han måste ju komma i rugby-form. Däremot tycker jag att teori-lektionerna var slöseri med tid. Man har blivit påtjatad precis allt tidigare och mycket av det stämmer varken med min tes eller med verkligheten. Köper man ekologiskt kött så är det bättre än fuskproteiner som Quorn och tofu. Mitt matintag stannar men jag borde äta mindre, det har jag vetat länge. Dessutom ska jag käka pizza på torsdag/fredag när jag kommer hem!


Kommentarer
Postat av: Nicole

Va roligt att du var där ;)



Jag ska åka dit den 11:e juni iår ;D

2011-05-29 @ 18:29:23
URL: http://nickys.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0

Blogglista.se