Mina sponsorer

Affiliator Affiliateprogram
PriceRunner - Kolla hos oss innan du handlar


Holk!

Mjaaa...! Så kan man säga! Det jag råkar mena är en fågelholk. Vad trodde du?

Jag fick en bra idé för ett tag sedan. Morsans gubbe köpte en fågelholk på typ loppis eller nåt, där man istället för att ha fåglar i så har man en flaska brännvin. Man lossar på en sprint och framsidan på holken öppnas och där står ju spriten med ett par glas, redo att servera. Den holken är ju riktigt fräck men jag ville gå ytterligare ett steg längre. Hanna har vid flera tillfällen nämnt ordet tittskåp och det anammade jag i denna holk.

Jag gick till ÖoB och köpte en fågelholk som byggsats. Man kan ju inte såga till alla delar helt själv, lat som man är. Så införskaffade jag också en plexiglasskiva som skulle ersätta fronten så att man kan titta in i holken, därav tittskåp. I denna konstruktion får det precis plats en kvarting Absolut. Hade holken varit högre så hade en hel sjuttis fått plats.

På den lokala pizzerian finns det en ljusdisplay med en blixtrande ljusplatta och på denna står en flaska sprit. Blixtarna ger en riktigt fräck effekt, vilket jag vänligt men bestämt tänkt låna. Då jag inte hittade så värst bra ljusplattor eller spotlights köpte jag en ljusslinga, då det var i mellandagarna.

Så ska allt monteras. Jag fick borra ett hål i bottenplattan för elsladden och monterade alla trädelar. Sladden var tvungen att vara på plats från början för att annars skulle det inte gå. Så virade jag ljusslingan runt flaskan och ställde in i holken. Så ska plexiskivan på plats, förarbetad med den påmålade texten "I nödfall, krossa glaset". Är det nöd så kan man gott banka sönder plexit. Mera lim och voila! Holken är klar. Man kan öppna locket och ta sig en tuting. MEN denna holk är komplett igenlimmad så att man inte kommer åt flaskan...

Varför ska man använda plexi istället för vanligt glas? Och varför är den igenlimmad? Glas går sönder för lätt, hade varit ett bra svar. Sen kan man säga att holken är för nykterister. Ja, det stämmer förvisso men jag hade en annan anledning till detta. Då holken skulle bli en gåva så brukar jag vilja ha en god anledning till varför just en sån present. För knappa två år sedan agerade Hanna chaufför (å jag som bisittare) åt ett par kompisar när de var ute å gjorde stan, första gången på lääänge. Hem kom dom till sist och...ja, dom gjorde nånting fult den natten för ett knappt år senare kom storken. Det MÅSTE ha hänt den natten! Då dom redan har två barn innan så börjar det bli lite hektiskt, liksom.

Sensmoral: dom har fått en anti-göka-holk. Ska dom ha fler ungar så får dom banne mig jobba för det också! :)


Limma, limma, limma...


Mer lim, vettja! Använder den riktiga fronten som skydd så att plexit inte tar skada.



Tada! Sprit i en holk!


Det är lysande, Jossan!


Skyddsplast på!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0

Blogglista.se