Mina sponsorer

Affiliator Affiliateprogram
PriceRunner - Kolla hos oss innan du handlar


Ortorexi

Tänkte skriva ett par rader om nåt som kallas ortorexi. Ortorexi är ingen etablerad term inom medicin eller psykiatri men används ändå rätt flitigt i dagens samhälle (säger jag som hörde det för första gången idag). Vad innebär då ortorexi? Det kan läggas i samma fack som anorexi och bulimi egentligen ty det innebär att man går till överdrift med träning och hälsosam kost, det blir tvångsmässigt. Svensk översättning: man sabbar sin kost, därav paralellen till anorexi och bulimi. Man tränar till förbannelse och äter i stort sett noll och inget. Det kan gå så långt att man blir sjuk i huvudet (nej, det är ingen medicinsk term det heller) och bara fokuserar på vad man äter och livet kommer i andra hand. Man blir helt besatt av att bli av med allt dåligt i kroppen genom att träna, träna, träna och äta i stort sett ingenting.

Det jag vill säga med det här inlägget är att jag då aldrig kommer sätta mig i den sitsen. No! Nay! Never! Jag gör mitt bästa för att röra på mig så mycket jag orkar, vilket alla givetvis borde göra. Motion och att röra på sig är ett bra sätt att hålla kroppen i trim. MEN det får inte gå till överdrift! Samma sak gäller mat. Jag tänker då aldrig börja med nån "o så bra" diet bara för att det är nån sopa till forskare i USA som sagt att "Den här dieten är jättebra!". ALLA dieter är dåliga med tanke på att dom går till överdrift. Det man vinner på ett sätt förlorar man på ett annat. Man kan tycka att "Åh, äta fett är bra! Då går man ner i vikt!" men då får man istället sämre immunförsvar och PANG så dör man i lunginflamation. Eller "Åh, att bara äta grönsaker är bra!" men så PANG så vittrar skelettet sönder. Och så vidare, och så vidare. Dieter är värdelöst! Varför ska man späka sig för att "hålla sin matchvikt"? Som dom flesta vet så har jag ett och annat extra kilo som inte vill försvinna men det innebär ju bara att jag inte tränar så som jag borde. Man ska jobba bort det man stoppar i sig. Enkel matematik.

Jag vill också poängtera att folk överlag inte borde späka sig för att gå ner i vikt. Rör på era arslen och ät precis vad ni vill istället! I måttliga mängder, precis som med träningen. Sådeså.


Kommentarer
Postat av: HaNNa

Klokt inlägg.

2010-01-29 @ 22:00:44
URL: http://malumbub.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0

Blogglista.se