Mina sponsorer

Affiliator Affiliateprogram
PriceRunner - Kolla hos oss innan du handlar


Grave Digger - Tunes Of War

Måste ta tillfället i akt att skriva om en av dom första plattorna jag köpte utöver Metallica. Det var ju ENBART Metallica som gällde mellan 1990 och 1996. Då hade jag fått nys om en CD-rea som jag skulle gå å kika på. Då hittade jag Grave Digger "Tunes Of War" i skivdisken på Megahertz i Mariestad. Skivan var ju SÅ bra att jag bara var tvungen att ha den. Har för mig att den kostade 125 spänn, då var plattan NY (släpptes 25:e augusti 1996). Ruggigt bra heavy metal med koncept från brittiska Arthursagan. Alla låtar hänger ihop med varann och berättar en historia om William Wallace, drottning Mary och slaget vid Culloden Muir.

Inte nog med att det är ett grymt bra koncept (även om det är stulet) så har plattan vad jag fortfarande tycker är världens bästa gitarrljud. Uwe Lulis är en underskattad gitarrgud! Han kanske inte är snabbast men han har känslan. Utöver gitarronanin så kommer sångaren Chris Boltendahls säregna sång som ett slag i magen (Marcoolio, nån...?) när han bräker loss i hits som "Scotland United", "The Dark Of The Sun" och "Rebellion (The Clans Are Marching)". Det instrumentala introt i form av den gamla säckpipeklassikern Scotland The Brave (här betitlad "The Brave") lämnar inget öga torrt, blått som brunt. Verkligen skitbra! Tyvärr så har flera av medlemmarna från den eran lämnat bandet ty herr Boltendahl är svår att arbeta med och därmed har dom tappat sitt feta sound och även låtskriverier i Uwe Lulis. Men skivan finns fortfarande kvar. Freedom!



  1. "The Brave (Intro)"
  2. "Scotland United"
  3. "The Dark Of The Sun"
  4. "William Wallace (Braveheart)"
  5. "The Bruce (The Lion King)"
  6. "The Battle Of Flodden"
  7. "The Ballad Of Mary (Queen Of Scots)"
  8. "The Truth"
  9. "Cry For Freedom (James The VI)"
  10. "Killing Time"
  11. "Rebellion (The Clans Are Marching)"
  12. "Culloden Muir"
  13. "The Fall Of The Brave (Outro)"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0

Blogglista.se